360° – hype of trend?

Posted by in Final Cut (english), Video & internet

Na een paar weken spelen met de techniek weet ik het zeker, 360° is een blijvende trend! Want 360° foto en video heeft een praktisch nut voor de maker en past bij de media beleving van gebruikers. Neem Street View, een enorm succes waar de 360° fotografie onlosmakelijk aan bijdraagt. En 360° vastgoed fotografie. Met je telefoon een panorama foto maken is inmiddels heel normaal. 360° is de volgende stap.

Het is wel een niche. Veel visuele communicatie zal in 2D beter tot zijn recht komen. Echter, 360° is meer dan een ‘nieuw dingetje’, het is een media ervaring die past bij de manier waarop we nu communiceren. Daarom denk ik dat 360° media een blijvertje is.


voorbeeld 360° timelapse (privé, facebook)*

En dan 360° video. Ik heb net mijn eerste zakelijke 360° video gemaakt, waar de techniek ook nuttig is. De techniek moet wel beter worden voordat het geschikt is voor full screen video. Maar het is nu al interessant genoeg om aan mijn toolbox toe te voegen. Iedereen vind het leuk, klanten en kijkers zijn enthousiast. Reacties op social media ook.


voorbeeld 360° toespraak (zakelijk, facebook) *

Ten opzichte van traditionele 2D heeft 360° foto en video ook beperkingen. Als maker kan je nauwelijks sturen met lenzen, licht, geluid, compositie, camerabeweging, editing etcetera. Je moet het meer hebben van de lokatie en wat daar gebeurd, je moet de kijker meenemen in de ervaring van dat moment. Evenement en theater makers zullen er goed mee uit de voeten kunnen.

360° maakt deel uit van een grotere media evolutie: virtual reality. Hierin komt veel techniek samen: traditioneel 2D, 360°, 3D, motion capture, CGI, games, AR etcetera. Spannende ontwikkelingen, ik ben benieuwd wat we met VR gaan meemaken. Met 360° video heb ik in ieder geval een eerste stap gezet.


voorbeeld foto-in-video reportage (privé, Youtube) *

* desktop: click-drag met je muis door het beeld. Mobiel: beweeg je telefoon om je heen of swipe met je vinger. Het werkt nog niet in alle browsers. Het beste bekijk je de video’s op je mobiel met de Youtube of Facebook apps.