In diverse artikelen op het web lees ik over de dood van email. Social media sites zouden de email functie (deels) overnemen. Volgens mij is dat slechts meezingen met de hype en hebben de schrijvers weinig inzicht in consument gedrag.

Want social media heeft een Archilles hiel. En dat is de tsunami van massa-informatie. Het is ondoenlijk om alle Tweets, updates, walls, discussies en posts te volgen. Een gezond mens wil dat niet en laat 99% aan zich voorbij gaan.

Veel nuttiger zijn de opt-in social media overzichten: nieuwsbrieven, DM’s, digests, updates. Deze overzichten worden wekelijks naar miljoenen email inboxen verzonden en van daaruit maakt de ontvanger gerichte keuzes. Email krijgt er zo juist een nieuwe functie bij: die van social media message center. Iedereen heeft email, checkt dit regelmatig en pikt direct zijn social media berichten mee.

Email dood? Het wordt juist steeds belangrijker. De inbox is de Heilige Graal voor marketeers. Wie daar opt-in zijn bericht krijgt, heeft alle aandacht.

Update juni 2010: interessante artikel van Marketing Online