Het is een vaak gehoorde regel: een webvideo moet kort zijn, optimaal 2 tot 3 minuten en maximaal 5 minuten. Ook uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde kijktijd (per video) 3,1 minuten is. Hoe korter, hoe beter, lijkt het.

Maar dit hoeft niet altijd waar te zijn. Een van mijn allereerste montages was van mijn vakantie naar Australië. Terug geknipt van 2 uur camera tapes tot 10 minuten highlights. Iedereen vond het mooi maar na de 10 minuten versie wilde ze alsnog alles zien!

Tijdens de Obama campagne was er eenzelfde leermoment. De gehele campagne werd met camera’s gedocumenteerd en op YouTube geplaatst. Tot de grote verbazing van de media manager, waren de lange video’s populairder dan de korte. Kijkers wilde de volledige Iowa victory speech zien, en niet de highlights. Deze 14 minuten durende speech was zelfs populairder dan de korte viral celebrity clips. Zie Online Video Production Best Practices – A Discussion With Arun Chaudhary From Obama For America

Nog een voorbeeld. De gemiddelde YouTube video kijktijd is 3 minuten. De gemiddelde Hulu kijktijd is 12 minuten. Hulu bied gratis complete films en series aan (voor de Amerikaanse markt), logisch dus dat de kijktijd langer is. Bezoekers komen ook met een andere bedoeling en verwachting bij YouTube of Hulu. Zie YouTube still rules online video, U.S. viewing time leaps 40 percent.

De Amerikaans webTV producenten en video platforms Revision 3 en Next New Networks pakken het slim aan. Zij maken hun programma’s in diverse formats met diverse lengtes. Buiten de lange programma’s zijn er o.a. ‘best of’ compilaties en korte dailys. Voor iedereen wat.

In Nederland hebben we Dumpert.nl en 123video.nl met korte video’s, vergelijkbaar met YouTube, en uitzendinggemist.nl met lange televisie uitzendingen, vergelijkbaar met Hulu. De lange uitzendingen zitten soms dik in de 100.000 views-club en doen het dus ook zeer goed.

De 5-minuten regel is te kort door de bocht om zomaar toe te passen. Ik pleit ervoor om eerste naar de verwachtingen van het beoogde publiek te kijken om de duur van een webvideo vast te stellen. En voor een optimale score maak je verschillende versies van verschillende lengtes.

De innovatie die ik mis bij lange video’s is de mogelijkheid om te zappen binnen de video. Mijn eigen ervaring is dat ik binnen lange video’s blind zap en altijd het idee heb dat ik iets mis, of teveel bekijk. Wat zou het mooi zijn als er hier een generieke oplossing voor komt zoals een Flash index of een ‘next chapter’ knop. Is dit een gouden idee voor een Avid / Final Cut Pro plugin?