‘Hoeveel views krijgt mijn bedrijfsfilm op YouTube?’ Het is een veelgestelde vraag. Iedereen hoopt natuurlijk dat zijn video een succes wordt met vele duizenden zo niet tienduizenden views.

De realiteit is echter anders. De tijd dat YouTube ‘zomaar’ kijkers (views) opleverden is inmiddels voorbij. En als een website niet veel wordt bezocht, hoef je daar dus ook geen hoge kijkcijfers te verwachten. Voor goede views moet je meer doen.

Deze cijfers zijn gebaseerd op mijn ervaring. Uitgaande van een gemiddelde MKB website met 150 unieke bezoekers per maand en een email bestand van 200 contacten.

  1. Plaats je je video op YouTube en verder nergens en doe je ook niet aan marketing? 30 views. Van je schoonmoeder.
  2. Link je vanaf je website met een tekstlink naar je YouTube video? 40 views
  3. Embed je de video op je website maar niet de voorpagina? 50 views.
  4. Embed je de video op de voorpagina van je website? 100 views.
  5. Stuur je ook een email of nieuwsbrief naar al je klanten? 200 views.
  6. Promote je je video ook via LinkedIn, Facebook, Twitter, Hyves, blog of forum? 400 views.

Kortom: views zij afhankelijk van je website bezoek, je plaats op de website en de marketing onder het eigen klantenbestand. Dus houdt je klantenbestand bij, verzamel email adressen en stuur nieuwsbrieven en emails. Wordt actief in je beroeps-fora. Probeer eens social media. Als je aan Adwords doet is een video advertentie ook een mogelijkheid. Je moet trekken aan die kar!

Maar kijk ook verder dan YouTube, kijk offline. Bijvoorbeeld een display in de winkel of etalage is goedkoop en effectief. Er lopen veel meer ‘views’ op straat dan op je website.