De huidige trends in internet video volgen min of meer de algemene web 2.0 ontwikkelingen. Traditionele video media zoals televisie en DVD sluiten echter niet zo goed aan bij deze web 2.0 ontwikkelingen. Meestal zijn ze zelfs totale tegenpolen. Drie web 2.0 kenmerken waar televisie het loodje legt:

Sociaal. Een webvideo moet gemakkelijk door kijkers kunnen worden gedeeld op sociale websites  zoals Hyves, Youtube, Digg, etcetera. Kopieer, embed, link, hoe meer distributie en aandacht,  hoe beter. In tegenstelling tot de televisie wereld waar omroepen zoveel mogelijk controle over hun content en marketing proberen te houden.

Kennis en ervaring delen. Een ware expert deelt zijn kennis via internet. Via blogs, forums of (video) podcasts. Experts schrijven handleidingen en lossen problemen van de lezers / kijkers /volgers op. Wie veel kan en veel deelt wordt ‘guru’ oftewel leider op zijn vakgebied. Met de bijbehorende Google pagerank, klanten en verdiensten.
Televisie kan niet mee gaan in deze trend. De interactie is afwezig en televisie is een onhandig naslag medium.

Echt. Het internet publiek houden van echte mensen en echte situaties. Zo sterk zelfs dat dure productionele mooimakerij voor een webvideo in het nadeel werkt. Weg met die gelikte studio, weg met de grimeuse en de kapper, weg met die voice coach en weg met die dure apparatuur. De gemaakte look is televisie terrein.

Wat moet de televisie wereld hiermee? Interactieve set-top boxjes om toch een beetje mee te doen? Zelf het wiel opnieuw uitvinden om toch maar de controle over de markt en het medium te behouden? Nou, ja! Laat ze dat maar doen. De n00b markt is nog steeds groot, maar het is een end game.

Ik heb mijn keuze al gemaakt: de tv hapt stof. Alleen mijn kinderen kijken nog wel eens tv. De enige reden dat ik nog een kabeltelevisie abonnement heb is de prijs propositie. Want 15 euro per maand voor al die kanalen is niet veel. Jammer alleen dat als ik kijk, ze nooit uitzenden wat ik dan wil zien.

En toch .. de televisie wereld is niet dom. Ik zie best wel aantrekkelijke nieuwe dingen gebeuren. Nieuwe digitale diensten met nieuwe kastjes. Het zou zomaar kunnen dat we over 100 jaar toch nog kassie-kijken. De tv-niche, voor de sentimentele ouwe bank-aardappelen zoals ik.