Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn. Een recht door zee social media plan op één A4-je is een goed begin! Cut & paste, aanpassen, invullen en klaar.

Naam bedrijf: ……………….

Policy, Sybren style
Het is alle medewerkers toegestaan om met mate en uit persoonlijke titel social media te gebruiken tijdens werktijd. Denk na voor je iets zegt of schrijft; duizenden mensen kunnen je bericht ontvangen en jou bericht is onomkeerbaar. Wie toch zijn mond voorbijtwittert krijgt billenkoek.

Strategy
Iedereen mag social media gebruiken naar eigen inzicht. Daarnaast wordt social media ook actief als bedrijfsmiddel ingezet voor sales / helpdesk / pr / marketing doeleinden (doorhalen wat niet van toepassing is).

Social management team
Het social media beleid wordt ontwikkeld, opgezet en gecontroleerd door de volgende leuke jongens en meisjes (één uit het bestuur, één uit het IT team, één uit uit de sales tak,  één webredacteur en één helpdesker):  …………………….
De social media manager is: ………………

Kanalen, sites, platforms, et cetera
Wij nemen actief deel aan: ………………..
Wij hebben en onderhouden een corporate profiel op: …………………
Bevoegd om uit name van het corporate profiel te werken zijn: ………………….

Suggesties:

  • Twitter
  • YouTube
  • FaceBook, Myspace, Hyves
  • Schoolbank
  • LinkedIn
  • MSN
  • Blogs in werkgebied:
  • Forums in werkgebied:
  • Relevante consumenten sites:

Social media in eigen beheer (aanvinken)

  • Blog
  • Audio podcast / video podcast (YouTube kanaal) / cartoon podcast
  • Group (FaceBook, LinkedIn)
  • Twitter list
  • RSS/Digest nieuwsbrief

———- hier knippen ———–

Klaar! En nu flink commenten, bite me.

//update 2011: check de effecten van je strategie met een monitoring tool. De meeste social media kanalen hebben een dergelijke functionaliteit maar er zijn ook uitgebreidere tools, zowel gratis als betaald. Even googlen, dan vind je o.a. deze en dit overzicht.