Als filmmaker ben ik natuurlijk altijd op zoek naar de nieuwste, beste apparatuur en het liefst niet al te duur. Een bekend adres voor menig filmmaker is het Amerikaanse B&HPhoto Video. Een markt-dominerend bedrijf dat vrijwel alles aan foto en video apparatuur verkoopt in joekels van winkels en met een nog gigantischere webshop. Met leuke deals.

De compleetheid van zo’n grote webshops is fijn om specificaties te vergelijken en rond te neuzen. Maar hoe kom ik uiteindelijk tot een aankoop?

Ik koop wat anderen mij aanraden. Ik koop dat wat goede reviews krijgt op film/video blogs. Ik volg diverse video-pioniers die al hun kennis en kunde delen met de wereld, en wat zij aanraden, koop ik. Ik heb nog nooit iets ‘zomaar’ gekocht omdat de specificaties en het praatje van de producent goed zijn.

Het zou mij niet verbazen dat hoe meer keuze er is, hoe meer de keuzes gemaakt worden door aanbevelingen. Dit zijn tijden van informatie-overdosis en er moet gefilterd worden. Het is het vertrouwen in het filter dat verkoopt, niet de verkoper.

Terug naar de B&H. Tot voor kort beschouwde ik dit bedrijf als een nuttige dozenschuiver. Maar sinds dit jaar zijn ze in mijn beleving specialist en aanbevelers geworden. Hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen? Dat heeft alles te maken met hun nieuwsbrief. Als klant ontvang ik die al een tijdje, met de gebruikelijke aanbiedingen, maar sinds een jaar ontvang ik ook nieuwsbrieven met nieuws en reviews over de productgroep waar ik interesse in heb. Soms met video, soms alleen tekst en plaatjes. Het werkt: zij raden hun eigen spullen aan en ik koop.

Dit is mij ervaring als kritische klant en ik vind het opmerkelijk. Een leverancier heeft zich van dozendouwer tot specialist opgewerkt via nieuwsbrieven. Toch knap. En fijn, want hun informatie is nuttig, correct en eerlijk. En dat weet ik weer omdat ik hun aanbevelingen check met mijn collega film/video bloggers. Dit is social media achter je rug om, en zo ontstaan de winnaars en verliezers.

In Nederland heb ik nog niet een dergelijke slimme webshop ontdekt. Er zijn wel mooie nieuwsbrieven zoals die van Bol.com en de Bijenkorf maar het pure ‘review & recommend’ gehalte mist. Loopt Nederland achter?

Terug naar mij eigen toko. Ik maak video’s voor websites en social media en zou dus ook dergelijke video-reviews voor/met webshops kunnen maken. Zijn er hier webwinkeliers in de zaal die durven te pionieren?