Een paar jaar geleden was de ‘viral’ een hot en trendy begrip. Inmiddels is de viral tot het grote publiek doorgedrongen en wil iedereen een viral scoren. Maar wat maakt een viral een echte viral?

Wat is een viral?
Een viral (engels voor virus) is een stukje content op het internet (bijvoorbeeld een video, foto, spelletje of mp3) dat populair wordt omdat bezoekers elkaar ervan op de hoogte brengen. Dit gebeurt meestal door middel van links in e-mails maar het kan ook door content te embedden op bijvoorbeeld een blog, Hyve of  forum. Je zou kunnen zeggen dat een viral een internet variant is van mond-op-mond reclame.

De eerste virals zijn spontaan ontstaan. Leuke videootjes over katten of een mp3-tje over Dikkie Dik werden rondgemailed en kregen zo spontaan zeer veel bezoekers. De commerciële potentie werd al snel opgepikt en tegenwoordig is de viral een marketing instrument. Een viral is echter wel wat anders dan een online campagne. Een viral leeft echt in, voor en van de internet community.

Video’s, foto’s, spelletjes en mp3’s zijn de bekendste viral’s maar feitelijk kan ieder digitaal document een viral zijn. Wie heeft niet ooit van zijn moeder een e-mail met een PowerPoint  kerstgroet ontvangen? Een link naar een populair artikel is feitelijk ook een viral. Als het maar populair wordt gemaakt DOOR DE GEBRUIKERS.

Virals zijn interessant voor bedrijven voor reclame, imago of naamsbekendheid. En een goede viral hoeft niet veel te kosten, dat is ook fijn. Het succes van een viral is afhankelijk van onder andere:

  1. De inhoud van de viral
  2. De plek op het web
  3. Link en embed tools
  4. Feedback, comments
  5. De viral marketing

De inhoud
Sommige marketeers zijn van mening dat een viral vooral grappig, grof of sexy moet zijn. Voor veel virals is dat waar maar zodra iedereen dat doet is de originaliteit ver te zoeken. En originaliteit is toch wel de basis van een goede viral. In tegenstelling tot televisie (herhaling, herkenbaarheid) moet de viral onderscheidend zijn. Het is ook vaak een mindfuck met een twist en een sfeer die de internetter verrast, verbijsterd of verwonderd.

Voorbeelden van goede virals? Bedenk zelf maar welke video’s, plaatjes en mp3’s je in je mailbox hebt ontvangen (attached of link) en welke je zelf hebt doorgestuurd.

De plek op het web
Goed, je hebt een geweldige viral gemaakt, dan moet deze een plekkie op het web krijgen. Veel commerciële virals worden op de website van de opdrachtgever geplaatst, of krijgen een eigen website. Feitelijk is het nu al geen viral meer want je isoleert de campagne van de internet community.

Beter is het om populaire websites te gebruiken zoals Youtube, Flickr, Hyves, FaceBook of Myspace. Zij bieden goede buzz mogelijkheden, zijn vaak gratis en bezoekers kennen de tools van dergelijke sites al en zullen er gemakkelijker gebruik van maken.

Echte viral games zijn er nog niet veel. Commerciële games op eigen websites met viral aspecten wel. Maar dat is iets anders. Het is lastig voor een game om te worden embed en gedeeld over het web.

Link of embed tools
De viral wordt niet doorgestuurd als er geen gemakkelijke tools aanwezig zijn om dat te doen:

  1. Een send-to-a-friend link om snel de link per email te versturen. Of importeer je adresboek om hele groepen uit te nodigen.
  2. Adresboeken kunnen worden geïmporteerd om massaal vrienden uit te nodigen
  3. Embed code om de viral te embedden op profielsites, blogs en fora
  4. Links om de viral te promoten bij Digg, Del.ici.ous, StumbleUpon of NUjij
  5. Links om snel de viral te twitteren

Vergis je niet: deze tools worden echt gebruikt! Het is niet zomaar hot.

Feedback, commentaar
Van succes komt succes en er is geen betere succesmeter dan een ellenlange commentaar pagina. Deze is voor bezoekers het belangrijkste bewijs dat de viral hot is in de community. Zelfs belangrijker dan een goede rating. De comments zijn ook deel van de gehele viral ervaring. Ze zijn leuk om te lezen; je komt er mensen tegen met een andere mening. Controversieel.

In de volgende post meer over viral marketing.