Je hebt je viral gemaakt maar hoe regel je succes? Door in de online community zoveel mogelijk buzz te creëren. En dat is handwerk. Er zijn twee manieren om dit te doen: Clean en Dirty:

Clean viral marketing

  • Verzoek (beveel) je collega’s en vrienden om de viral door te sturen, op de prive profielpagina te plaatsen en van comments te voorzien. Gebruik alle netwerken die je hebt.
  • Stuur een nieuwsbrief uit
  • Open een company blog of profielsite
  • Maak je viral zoekmachine-vriendelijk (SEO friendly)
  • Kies je tags met zorg, optimaliseer je viral met nieuwe tags en follow-ups
  • Zodra er sprake is van een beetje succes: stuur een persbericht uit
  • Voor de commerciële boys: betaal voor (online) reclame, deel prijzen uit, beloon doorsturen bijvoorbeeld met een gratis mp3

Dirty viral marketing
Dit is veel succesvoller maar op het randje van de regelgeving en zeker niet eerlijk. En daarom stiekem veel toegepast door de grote partijen, claimen sommige.

De basis is dat je je eigen buzz gaat genereren door bij alle grote proefielsites, blogs en fora meerdere profielen en accounts te openenen. Hiermee ga je je viral embedden, linken, raten en van comments voorzien.

Manipuleer de boel, betaal blogs voor coverage, misbruik de mogelijkheden en regel je succes. Zoek naar slimme  manieren om je rating kunstmatig hoog te houden. Speel met uploads, her-uploads, timing en tags. Dirty.

Yes, fout fout fout. En het gebeurt dagelijks, het is een van de meest effectieve manier om succes te regelen. Veel werk maar goedkoper dan een reguliere campagne. Deze werkwijze is niet tegen de wet maar wel tegen de gebruikersvoorwaarden van veel blogs, fora en profielsites. Het risico is echter laag want als je profiel wordt gewist, begin je gewoon een nieuwe onder een andere naam.

Voor de duidelijkheid: ik raad het niet aan en zou zoiets ook nooit doen. Maar ik vind het wel briljant om op deze manier het web naar je hand te zetten. Rebel rebel! Een beetje als wildplakken.

Iets Met Film en virals
Wij maken internet video producties, waaronder virals. Video maker Sybren heeft veel ervaring met internet, video en marketing. En op dit vlak is nog heel wat te verbeteren, dagelijks zie ik online campagnes die niet weten dat ze eigenlijk virals willen zijn!

In het aankomende artikel meer over video virals en Youtube.